EWALUACJA WEWNĘTRZNA 2019/2020
Podstawą prawną do przeprowadzenia ewaluacji stanowiły:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe.
- Rozporządzenie MEN z Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek. (Dz. U. z 2017 r., poz. 1611 z póź. zm.).
- Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2017 r., poz.1658 z póź. zm.).
W przeprowadzonej ewaluacji zastosowano procedury i narzędzia badawcze opracowane przez zespół ds. ewaluacji. Zespół powołany do przeprowadzenia ewaluacji stanowiły następujące osoby: Aleksandra Szromek, Katarzyna Michniok – Hyła, Dorota Psik.
W trakcie ewaluacji zbierano informacje z wielu źródeł: od nauczycieli, rodziców, uczniów, przy wykorzystaniu różnych metod badawczych – wywiadu, ankiet, analizy dokumentów. Dzięki temu ewaluacja dała wyniki o dużej wiarygodności. Dobór próby badawczej został dokonany w oparciu o założenia zawarte w Planie Ewaluacji Wewnętrznej, który został zatwierdzonym przez Dyrektora szkoły.
Ewaluacja realizowana była od września 2019 r. do czerwca 2020 r.
Przedmiotem ewaluacji w roku szkolnym 2019/2020 było :
WYMAGANIE:
1.Efekty nauczania i uczenia się w zakresie informatyki. Stopień wykorzystania TIK w nauczaniu innych przedmiotów.
Celem ewaluacji wewnętrznej była:
Wnioski końcowe z przeprowadzonej ewaluacji:
Mocne strony:
Słabe strony:
Rekomendacje:
Dodatkowo, w związku ze zdalnym nauczaniem spowodowanym COVID-19 w II półroczu, w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, Dyrektor Szkoły ewaluacji poddał także „Organizację kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość” (przedmiotem badania były stosowane przez nauczycieli sposoby i formy pracy
z dziećmi oraz stosowane narzędzia informatyczne).
Badany obszar – ewaluacja |
Wyniki z ewaluacji |
Wnioski – obszary do rozwoju |
Efekty nauczania i uczenia się w zakresie informatyki. Stopień wykorzystania TIK w nauczaniu innych przedmiotów. |
Z analizy planów pracy nauczycieli oraz zapisów dzienników wynika, że realizowany proces edukacyjny uwzględnia celowe wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnej w realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego. Sytuacja związana z ograniczeniem funkcjonowania szkoły ze względu na panujacą pandemię koronawirusa spowodowała, że w drugim półoczu nauczyciele realizowali proces edukacyjny w sposób zdalny z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej. Nauczyciele uczestniczyli w zorganizowanych przez dyrektora szkoleniach: praca z platformą GSuit, „Kiedy kończy się lekcja…”, a także w licznych indywidualnych szkoleniach zewnętrznych, które umożliwił nabycie niezbędnych kompetencji cyfrowych oraz wiedzę na temat tego, jak poruszać się bezpiecznie i odpowiedzialnie w świecie wirtualnej edukacji oraz jak organizować uczniom zajęcia w trybie zdalnego kształcenia. Prowadzenie zajęć w trybie kształcenia zdalnego wzbogaciło nauczycielskie umiejętności związane z posługiwaniem się technologią informatyczną i komunikacyjną. Nauczyciele wykorzystywali technologię informacyjno-komunikacyjną do realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego. Poszukując rozwiązań skutecznej edukacji, nabyli nowe kompetencje i wykorzystywali je na wszystkich przedmiotach. Do zdalnej realzacji zajęć z uczniami nauczyciele przygotowywali prezentacje multimedialne i wirtulne wycieczki, podkreślając przy tym szczególną rolę i wartość nowych technologii. Nauczyciele używali telefonów, interaktywnych multimediów (dyski CD-ROM i DVD) oraz materiałów publikowanych w sieciach komputerowych zaproponowanych m. in. przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. W procesie przekazywania wiedzy nauczyciele stosowali różne techniki dwustronnej komunikacji oraz kontrolowali proces nauczania i uczenia się. W zbyt małym stopniu nauczyciele dokonywali analizy wyników obserwacji postępów ucznia i formułowali wnioski do indywidualizacji pracy. Realizowany proces edukacji na odległość w drugim półroczu wpłynął na usprawnianie procesów planowania i organizacji nauczania oraz stosowanie efektywnych technik i sposobów nauczania. Rekomendacje: - na zajęciach lekcyjnych musi pojawiać się systematyczne wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnej, - należy systematycznie i systemowo doskonalić kompetencje cyfrowe u nauczycieli różnych przedmiotów. |
We współczesnej rzeczywistości wykorzystywanie technologii to podstawa funkcjonowania szkoły. Na zajęciach lekcyjnych zwłaszcza w drugim półroczu pojawiło się wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnej, co umożliwiło realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego. Należy organizować szkolenia Rady Pedagogicznej doskonalące kompetencje TIK w nauczaniu. |
Organizacja kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (przedmiotem badania były stosowane przez nauczycieli sposoby i formy pracy z dziećmi oraz stosowane narzędzia informatyczne). |
Nauczyciele, zgodnie z ustaloną na czas pandemii organizacją pracy, realizowali zadania dydaktyczno-wychowawcze z uczniami w ujęciu tygodniowym. Plany działań zawierały szczegółowy opis codziennie realizowanych zadań oraz wykorzystywane środki dydaktyczne. Nauczyciele przesyłali tygodniowe plany pracy dyrektorowi na skrzynkę e-mailową raz w tygodniu celem monitorowania realizacji podstawy programowej. W trakcie zdalnego kształcenia nauczyciele realizowali programy edukacyjne przyjęte do realizacji w roku szkolnym 2019/2020. Kontynuowano rozpoczęty proces realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego na poszczególnych etapach kształcenia. Nauczyciele przygotowywali dla uczniów materiał do pracy zdalnej, korzystając z ćwiczeń, kart pracy, płyt oraz materiałów mających formę elektroniczną zawartych w ogólnopolskich programach edukacyjnych. Zakres treści podstawy programowej został rozszerzony o tematykę związaną ze zdrowiem, głównie z zagadnieniem związanym z ochroną zdrowia w związku z pandemią koronawirusa. Uczniowie zapoznali się z tematem roznoszenia zarazków, wdrażani byli do stosowania zasad ochrony zdrowia poprzez np. zakrywanie ust i nosa maseczką, systematyczne mycie rąk oraz dbanie o własne zdrowie. Realizacja zadań z wykorzystaniem ww. środków sprzyjała kształtowaniu kompetencji uczniów, o czym świadczą udokumentowane efekty działań przesłane nauczycielom w formie zdjęć, skanowanych prac i filmików oraz komentarzy. Wiedza i umiejętności uczniów były weryfikowane poprzez gromadzenie dowodów na wykonanie zadanych aktywności, np. odesłanych kart pracy, zdjęć wykonanych zadań, nagranego filmiku z określonej aktywności, skanowanych prac, itp. Uczniowie prezentują takie postawy, jak pilność, jakość prac, zaangażowanie i samodzielność. W czasie zdalnej pracy nauczyciele nawiązali kontakt z wszystkimi uczniem oraz ich rodzicami. Uczniowie oraz ich rodzice byli informowani o osiągnięciach zgodnie z ustalonymi formami współdziałania (dziennik elektroniczny, poczta elektroniczna, Classroom). Rekomendacje: - w okresie ograniczenia funkcjonowania szkoły należy kontynuować działania zdalnego kształcenia związane z kształtowaniem kompetencji uczniów, do chwili gdy czasowe ograniczenie funkcjonowania jednostek systemu oświaty zostanie odwołane przez Ministra Edukacji Narodowej, - należy prowadzić bieżącą dokumentację działań edukacyjnych (zajęć online, prac i aktywności polecanych do realizacji uczniom poprzez rodziców), zgodnie z określoną przez dyrektora organizacją pracy szkoły. |
Proces organizacji kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość pozwala stosować kreatywne środki dydaktyczne oraz kształtować kreatywność nauczycieli i uczniów. Należy monitorować postępy uczniów w zdalnym kształceniu. Mobilizują one uczniów do przekazywania wykonanych prac w postaci zdjęć oraz skanów i na bieżąco wzmacniają do kreatywnego wykonywania zadań. |
Ogólne wnioski wynikające z ewaluacji:
„Organizacja kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość”:
1. Należy przeprowadzić kontrolę i ustalić powody ewentualnego braku kontaktu z uczniami w okresie zdalnego kształcenia. Należy podjąć działania na rzecz zwiększenia udziału rodziców w planowym procesie wychowawczym i formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2. W monitorowaniu należy uwzględnić realizację działań wychowawczych mających na celu mobilizowanie uczniów do realizacji zadań szkolnych oraz zawrzeć je w planach pracy wychowawców klas, w tym działania we współpracy z rodzicami.
3. Postępy uczniów w zdalnym kształceniu należy monitorować. Mobilizują one uczniów do przekazywania wykonanych prac w postaci zdjęć oraz skanów i na bieżąco wzmacniają do kreatywnego wykonywania zadań.
Rekomendacje wynikające z analizy wyników ewaluacji:
EWALUACJA WEWNĘTRZNA
Podstawą prawną do przeprowadzenia ewaluacji stanowiły:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe.
- Rozporządzenie MEN z Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek. (Dz. U. z 2017 r., poz. 1611).
- Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2017 r., poz.1658).
W przeprowadzonej ewaluacji zastosowano procedury i narzędzia badawcze opracowane przez zespół ds. ewaluacji. Zespół powołany do przeprowadzenia ewaluacji stanowiły następujące osoby: Sylwia Kościelny, Joanna Niesyto, Dorota Górniok.
W trakcie ewaluacji zbierano informacje z wielu źródeł: od dyrektora szkoły, nauczycieli, rodziców, uczniów, przy wykorzystaniu różnych metod badawczych – wywiadu, ankiet, analizy dokumentów. Dzięki temu ewaluacja dała wyniki o dużej wiarygodności. Dobór próby badawczej został dokonany w oparciu o założenia zawarte w Projekcie Ewaluacji Wewnętrznej, który został zatwierdzonym przez Dyrektora szkoły.
Ewaluacja realizowana była od września 2018 r. do maja 2019 r.
Przedmiotem badania ewaluacyjnego były następujące kwestie:
Wnioski końcowe po przeprowadzeniu ewaluacji są następujące:
„Szkoła wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji”.
Mocne strony:
Słabe strony:
Rekomendacje do dalszej pracy:
„Wykorzystywane są zasoby środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju”.
Wyniki zadowalając:
Wyniki wymagające poprawy:
Rekomendacje:
WYMAGANIE 5 : RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE
PODSTAWA PRAWNA:
USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego
Przedmiot ewaluacji
Przedmiotem badania ewaluacyjnego była kwestia respektowania norm społecznych w szkole, w szczególności znajomość i przestrzeganie przez uczniów tych norm społecznych, które wiążą się z bezpieczeństwem dzieci i młodzieży w szkole.
Cele ewaluacji
- Uzyskanie informacji na temat poczucia bezpieczeństwa w szkole wśród uczniów oraz skali
i typu zagrożeń występujących na terenie szkoły.
- Opracowanie planu działań mających na celu zwiększenie poziomu respektowania norm
społecznych w szkole i zmniejszenia/wyeliminowania zachowań niezgodnych z normami
społecznymi.
Czas trwania ewaluacji – rok szkolny 2016/2017
Zespól ewaluacyjny – Sylwia Kościelny, Joanna Niesyto, Krystyna Żemła
Charakterystyka wymagania na poziomie wysokim:
W szkole lub placówce, wspólnie z uczniami i rodzicami, analizuje się podejmowane działania wychowawcze i profilaktyczne, w tym mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań. Ocenia się ich skuteczność oraz, w razie potrzeb, modyfikuje.
Charakterystyka wymagania na poziomie podstawowym:
Szkoła lub placówka realizuje działania wychowawcze i profilaktyczne, które są dostosowane do potrzeb uczniów i środowiska. Działania szkoły lub placówki zapewniają uczniom bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne, a relacje miedzy wszystkimi członkami społeczności szkolnej są oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
Zasady postępowania i współżycia w szkole lub placówce są uzgodnione i przestrzegane przez uczniów, pracowników szkoły i placówki oraz rodziców.
W szkole lub placówce są realizowane działania antydyskryminacyjne obejmujące całą społeczność szkoły lub placówki.
Kryteria/wskaźniki:
1.Uczniowie znają obowiązujące w szkole normy.
2.Uczniowie czują się w szkole bezpiecznie.
3.W szkole podejmuje się działania wychowawcze mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie pożądanych zachowań, analizuje się je i w razie potrzeby modyfikuje.
4.Uczniowie prezentują zachowania zgodnie z wymaganiami.
5.Uczniowie realizują wspólne przedsięwzięcia organizowane przez samorząd uczniowski.
Pytania kluczowe:
1.Czy w szkole respektowane są normy społeczne wśród uczniów, nauczycieli i pozostałych pracowników szkoły? Czy relacje między wszystkimi członkami społeczności szkolnej oparte są na wzajemnym szacunku i zaufaniu?
2.Czy i w jakim stopniu uczniowie znają normy społeczne?
prawa?
4.Czy w szkole prowadzone są działania dotyczące przestrzegania norm społecznych i zasad bezpieczeństwa?
5.W jaki sposób szkoła zapewnia dzieciom bezpieczne i przyjazne warunki do nauki?
6.Czy rodzice i szkoła współpracują w kwestii przestrzegania norm i zapewnienia bezpieczeństwa?
7.Czy uczniowie współpracują ze sobą w ramach działań samorządu uczniowskiego?
Narzędzia:
Harmonogram ewaluacji :
Przebieg Czynności / zadania |
Czas wykonania / terminy |
Nauczyciele odpowiedzialni |
Określenie przedmiotu, pytań kluczowych i celu ewaluacji |
sierpień 2016 r. |
Zespół ds. ewaluacji |
Dobór metod i próby badawczej |
listopad 2016 r. - styczeń 2017 r. |
Zespół ds. ewaluacji |
Przebieg ewaluacji, zbieranie informacji |
styczeń 2017 r. – marzec 2017 r. |
Zespół ds. ewaluacji |
Analiza informacji wyciąganie wniosków, pisanie raportu |
marzec 2017 r. |
Zespół ds. ewaluacji |
Przedstawienie raportu Dyrektorowi |
kwiecień 2017 r. |
Zespół ds. ewaluacji |
Przedstawienie raportu Radzie Pedagogicznej |
czerwiec 2017r. |
Zespół ds. ewaluacji |
Zapoznanie Rodziców – zamieszczenie na stronie internetowej wyników z ewaluacji, – przedstawienie raportu na zebraniach z rodzicami |
czerwiec 2017 r. |
dyrektor szkoły/ wychowawcy klas |
Metodologia badań
Badania przeprowadzono z wykorzystaniem:
* metody ilościowej, sondażowej z zastosowaniem kwestionariusza ankiety przeprowadzanej wśród:
- uczniów,
- nauczycieli,
- rodziców
* wywiadu z Dyrektorem szkoły
* badania danych zastanych, czyli analizy dokumentacji szkolnej i arkuszy obserwacji zajęć szkolnych
ANALIZA ODPOWIEDZI NA PYTANIA KLUCZOWE ZAWARTE
W PROJEKCIE EWALUACJI
Pytania kluczowe:
1.Czy w szkole respektowane są normy społeczne wśród uczniów, nauczycieli i pozostałych pracowników szkoły? Czy relacje między wszystkimi członkami społeczności szkolnej oparte są na wzajemnym szacunku i zaufaniu?
Odpowiedzi udzielone w ankietach przeprowadzonych wśród uczniów pokazują, że 60,8% z nich zawsze przestrzega zasad właściwego zachowania się, a 35,4% sporadycznie łamie te zasady. Do częstego nieprzestrzegania norm przyznało się 3,8% ankietowanych. Na to samo pytanie 55,7% rodziców odpowiedziało, że ich dziecko zawsze przestrzega norm,42,9% że dziecko sporadycznie łamie zasady, a 1,4% przyznało, że dziecko często nie przestrzega przyjętych norm. Natomiast wśród nauczycieli wśród odpowiedzi na to pytanie 90% stanowi „sporadycznie nie przestrzegają zasad”, 10% „często nie przestrzegają zasad”.
2.Czy i w jakim stopniu uczniowie znają normy społeczne?
Na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, ich rodziców oraz nauczycieli wynika, że znajomość zasad właściwego postępowania przez dzieci jest powszechna (100% odpowiedzi wśród nauczycieli i rodziców, 92,4% wśród uczniów).
Szkoła posiada dokumenty regulujące system zachowań i norm społecznych. Są to :Statut Szkoły, Program Wychowawczy i Profilaktyczny, a także plany pracy wychowawczej, regulaminy, WSO.
Działania te należą do dyrektora, wychowawców, nauczycieli przedmiotów, pedagoga szkolnego
prawa?
Wewnątrzszkolne regulaminy są łatwo dostępne- można się z nimi zapoznać na stronie internetowej szkoły, u dyrektora szkoły, w pokoju nauczycielskim, w kancelarii, bibliotece szkolnej oraz w klasach
4.Czy w szkole prowadzone są działania dotyczące przestrzegania norm społecznych i zasad bezpieczeństwa?
Nauczyciele prowadzą różnorodne działania wychowawczo-profilaktyczne mające na celu uczenie, wdrażanie w życie i respektowanie norm społecznych: rozmowy z uczniami i rodzicami, lekcje wychowawcze, pogadanki, pochwały i nagradzanie właściwych postaw, motywowanie do postępowania zgodnego z obowiązującymi normami. Ponadto pełnią dyżury podczas przerw w celu zapewnienia uczniom bezpieczeństwa i są przeszkoleni w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
5.W jaki sposób szkoła zapewnia dzieciom bezpieczne i przyjazne warunki do nauki?
Szkoła zapewnia duże poczucie bezpieczeństwa uczniom – 62% uczniów, 85,7% rodziców i 80 % nauczycieli odpowiedziało „tak” na pytanie o to, czy uczniowie/dzieci czują się w szkole bezpiecznie. Odpowiedzi „przeważnie tak udzieliło 36,7% uczniów, 14,3% rodziców i 20 % nauczycieli. Wśród uczniów pojawiła się 1 odpowiedź ,że przeważnie nie czuje się bezpiecznie w szkole.
Ankietowani zostali zapytani także o miejsca, które według nich wpływają na mniejsze poczucie bezpieczeństwa. Wśród uczniów i ich rodziców wymienione zostały najczęściej boisko (43,8% uczniów i 20% rodziców), korytarz (40,6% uczniów i 40% rodziców), szatnia (21,9% uczniów i 30 % rodziców) oraz toalety (28,1% uczniów i 23,3% rodziców). Ponadto 3 uczniów wskazało klasę, 1 rodzic schody, a 2 przystanek autobusowy. Nauczyciele natomiast wśród miejsc, gdzie uczniowie mogą mieć obniżone poczucie bezpieczeństwa wymienili szatnie (70%) i toalety (50%), a 20% ankietowanych wskazało na korytarz.
Aby zapewnić uczniom bezpieczeństwo fizyczne, szkoła:
-przeglądy roczne i okresowe,
-oznakowane wyjścia ewakuacyjne,
-większość mebli posiada atest
-regulaminy bhp w pracowniach szkolnych,
-ogrodzenie terenu szkoły i boisk,
-monitoring na terenie szkoły - montaż zakończono w I kwartale 2017r.
-bezpieczny parking dla pracowników szkoły
W celu zapewnienia swoim uczniom bezpieczeństwa psychicznego i emocjonalnego, szkoła podejmuje takie działania, jak:
6.Czy rodzice i szkoła współpracują w kwestii przestrzegania norm i zapewnienia bezpieczeństwa?
Zdecydowana większość nauczycieli odpowiedziała, że rodzice współpracują ze szkołą w kwestii przestrzegania norm, 20% ankietowanych dopowiedziało, że czyni to część rodziców.
7.Czy uczniowie współpracują ze sobą w ramach działań samorządu uczniowskiego?
Wszyscy ankietowani potwierdzają, że uczniowie współpracują ze sobą w ramach pracy Samorządu Uczniowskiego.
WNIOSKI KOŃCOWE
WSKAZÓWKI DO DALSZEJ PRACY
Zespół ds. ewaluacji: Sylwia Kościelny, Joanna Niesyto, Krystyna Żemła
Ewaluacja wewnętrzna Szkoły Podstawowej nr 8 im. Józefa Weszki w roku szkolnym 2017/2018 będzie przeprowadzona w oparciu o wytyczne wynikające z rozporządzenia w sprawie planu nadzoru pedagogicznego.
Podstawę prawną do przeprowadzenia ewaluacji stanowią:
- Rozporządzenie MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. z 2017 r. poz.1611)
- Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2017 r. poz.1658)
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59)
Przedmiot ewaluacji w roku szkolnym 2017/2018 były :
WYMAGANIA:
Do ewaluacji pracy szkoły został powołany zespół nauczycieli, który opracował harmonogram ewaluacji, pytania kluczowe oraz narzędzia badawcze. Punktem odniesienia dokonanej w trakcie ewaluacji są oceny stopnia spełniania przez szkołę wymagań.
Cel ewaluacji wewnętrznej było:
W trakcie ewaluacji wewnętrznej zbierano informacje pochodzące z różnych źródeł.
Poddano analizie dokumenty:
W badaniach uwzględniono również informacje umieszczane na stronie internetowej szkoły.
Przeprowadzono wywiady z:
Dokonano analizy ankiet:
Wymaganie 1
Uczniowie nabywają kompetencji uczenia się.
Przedmiot badania:
W szkole realizuje się podstawę programową z uwzględnieniem osiągnięć uczniów z poprzedniego etapu edukacyjnego, podstawa programowa jest realizowana z wykorzystaniem zalecanych warunków i sposobów jej realizacji.
W szkole monitoruje się i analizuje osiągnięcia każdego ucznia, z uwzględnieniem jego możliwości rozwojowych, formułuje się i wdraża wnioski z tych analiz.
Pytania kluczowe.
1.W jaki sposób odbywa się diagnozowanie osiągnięć uczniów?
2.W jaki sposób analizuje się osiągnięcia uczniów?
3.Czy uczniowie nabywają wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej?
4.W jakiś sposób są formułowane i wdrażane wnioski z analizy osiągnięć?
5.Czy wdrażane wnioski przyczyniają się do poprawy wyników w nauce?
6.W jakiś sposób uczniowie i rodzice informowani są o wnioskach z analizy osiągnięć.
WNIOSKI:
Uczniowie:
Rodzice uczniów:
4.Rodzice są informowani o wnioskach z analizy osiągnięć swoich dzieci głównie poprzez: dziennik elektroniczny, w formie ustnej, przed wystawieniem ocen półrocznych i końcowo rocznych, o osiągnięciach ucznia i przewidywanej ocenie i wskazówkach do dalszej pracy, w mniejszym stopniu w formie pisemnej (komentarz do oceny), w formie pisemnej (komentarz), o mocnych i słabych stronach wszystkich podlegających ocenianiu form aktywności ucznia.
Nauczyciele:
Rekomendacje.
sferach działalności uczniów (konkursy, występy, sukcesu dydaktyczne itp.).
Wymaganie 2
Rodzice są partnerami szkoły
Przedmiot badania:
Przedmiotem ewaluacji była współpraca z rodzicami prowadzona przez szkołę. Celem przeprowadzonej ewaluacji było dostarczenie informacji na temat funkcjonowania szkoły w zakresie współpracy z rodzicami oraz poznanie oczekiwań rodziców, co do sposobów i form współpracy ze szkołą.
Pytania kluczowe.
1.Czy rodzice współdecydują w sprawach szkoły? W jaki sposób?
2.Jaki odsetek rodziców współdecyduje w sprawach szkoły?
3.Czy rodzice uczestniczą w działaniach podejmowanych przez szkołę? W jakich?
4.Jaki odsetek rodziców angażuje się w działania podejmowane przez szkołę?
5.Jak rodzice oceniają współpracę w zakresie wymiany informacji na temat ich dzieci?
6.Jak rodzice postrzegają szkołę i nauczycieli?
7. W jakich tematach szkoła może wspomóc rodziców?
Wnioski:
Rodzice:
Nauczyciele:
Rekomendacje:
Podstawę prawną do przeprowadzenia ewaluacji stanowiły:
- Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.)
- Rozporządzenie MEN z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. z 2015 r. poz.1214)
- Rozporządzenie MEN z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2015 r. poz.1270)
Przedmiot ewaluacji w roku szkolnym 2015/2016:
Zespół powołany do przeprowadzenia ewaluacji:
Aleksandra Szromek, Dorota Psik, Katarzyna Michniok – Hyła
ORGANIZACJA I EFEKTYWNOŚĆ POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE.
Cel ewaluacji – uzyskanie informacji na temat:
Pytania kluczowe:
WNIOSKI:
1. Szkoła zapewnia opiekę psychologiczno – pedagogiczną wszystkim uczniom oraz wsparcie uczniom o szczególnych potrzebach edukacyjnych.
2. Nauczyciele rozpoznawają i uwzględniają potrzeby uczniów w trakcie planowania zajęć dodatkowych.
3. Zalecenia zawarte w opiniach i orzeczeniach wydawanych przez Poradnię Psychologiczno - Pedagogiczną są analizowane
i respektowane.
4. Uczniowie są diagnozowani na początku i na końcu roku szkolnego.
5. W większości prowadzone zajęcia dodatkowe są dla uczniów ciekawe, bogate w ćwiczenia, zrozumiałe i budzące aktywność.
6. Rodzice uczniów objętych PPP są informowani o postępach lub ich braku na bieżąco przez wychowawców lub pedagoga szkolnego.
REKOMENDACJE:
1. Nieustannie doskonalić metody pracy z uczniem: o szczególnych potrzebach edukacyjnych oraz z uczniem słabym, rozmawiać z uczniami na temat zajęć, których uczestniczą, sprawdzać czy zajęcia spełniają ich oczekiwania.
2. Poprawić współpracę z niektórymi rodzicami i zachęcić ich do większego zaangażowania i współdziałania z nauczycielami, w celu zwiększenia efektywności pomocy udzielanej ich dzieciom np. podczas spotkań z rodzicami omawiać , przypominać jaką formą pomocy jest objęte ich dziecko.
3. Omawiać z rodzicami zalecenia zawarte w opiniach z poradni, w trakcie roku szkolnego przypominać rodzicom o stosowanych zaleceniach wobec ich dziecka.
ROZWIJANIE KOMPETENCJI CZYTELNICZYCH ORAZ UPOWSZECHNIANIE CZYTELNICTWA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY.
Cel ewaluacji - uzyskanie informacji na temat:
Pytania kluczowe:
WNIOSKI:
REKOMENDACJE:
WPŁYW UMIEJĘTNOŚCI CZYTANIA TEKSTU ZE ZROZUMIENIEM NA WYNIKI UCZNIÓW KLAS I – VI W CZASIE SPRAWDZIANÓW.
Cel ewaluacji - uzyskanie informacji na temat:
Pytania kluczowe:
WNIOSKI:
1. Rodzice biorą udział od pierwszych lat życia dziecka w procesie nauki czytania ze zrozumieniem.
2. Rodzice są świadomi jak ważny jest to proces w życiu dziecka, a umiejętność czytania ze zrozumieniem jest kluczowa i ważna na wszystkich przedmiotach.
3. Uczniowie czytają płynnie i biegle, na co wskazuje: umiejętność samodzielnego sprawdzania znajomości i rozumienia czytanego tekstu, doskonalenie czytania w ramach zadawanej do domu nauki czytania zwłaszcza w klasach młodszych, zrozumienie, że opanowanie tej umiejętności w dalszej edukacji i życiu jest konieczne.
4. Uczniowie posiadają umiejętność czytania ze zrozumieniem i są świadomi, że: różne czynniki wpływają na umiejętność czytania ze zrozumieniem, potrafią pracować z tekstem (odpowiedzieć na pytania i znaleźć w nim potrzebne informacje, rozumieją, że czytanie ze zrozumieniem w dalszym życiu jest konieczne i przydatne, uczniowie i rodzice i nauczyciele wysoko oceniają swoją umiejętność czytania ze zrozumieniem.
5. Nauczyciele w różny sposób kształcą umiejętność czytania ze zrozumieniem w sposób dostosowany do specyfiki przedmiotu, nauczyciele uświadamiają zarówno uczniom jak i rodzicom ważność tej umiejętności w różny sposób.
6.Istnieje związek pomiędzy szybkością i poprawnością czytania, a poziomem rozumienia czytanych treści - uczniowie i rodzice naszej szkoły dostrzegają związek pomiędzy szybkością i poprawnością czytania, a poziomem rozumienia czytanych treści, nauczyciele zadają naukę czytania w formie zadania domowego i jest oceniana za czytanie w szkole.
REKOMENDACJE:
1. Podejmować działania dotyczące dalszego uświadamiania rodziców jak ważne jest wsparcie dzieci w zakresie czytania ze zrozumieniem zwłaszcza we wczesnych latach życia np. poprzez pogadanki wychowawców lub specjalistów, wskazywanie odpowiedniej literatury.
2. Zachęcać wszystkich rodziców do czytania dziecku i wspólnie z dzieckiem na głos poprzez wskazywanie pozytywnych aspektów.
3. Kontrolowania tej umiejętności zarówno na I jak i na II etapie edukacyjnym szkoły podstawowe.
4. Kupowania książek do domowej biblioteczki, zwłaszcza tych, które są związane z zainteresowaniami dzieci.
5. Należy nadal uświadamiać, że czytanie ze zrozumieniem jest jednym z najważniejszych procesów, kluczowe i ważne na wszystkich przedmiotach poprzez pogadanki i wskazywanie konkretnych przykładów, gdzie ta umiejętność jest wykorzystywana.
6. Uświadamiać rodziców i uczniów jak ważny jest związek pomiędzy szybkością i poprawnością czytania, a poziomem rozumienia czytanych treści.
7.Zachęcać uczniów do czytania oraz sprawdzania rozumienia czytanego tekstu przez rodziców lub samodzielnie.
8.Motywować uczniów do doskonalenia tej umiejętności, zwłaszcza tych, którzy źle oceniają swoje czytanie ze zrozumieniem i nadal uświadamiać jej ważność w dalszej edukacji jaki w życiu poprzez motywowanie i wskazywanie sposobów do lepszego opanowania tej umiejętności, korzystanie z zajęć dydaktyczno – wyrównawczych i kół zainteresowań oraz nagradzanie za wykonanie dodatkowej pracy, ćwiczeń czy zadania.
9.Monitorować i rozwijać u uczniów zarówno technikę czytania jak i czytanie ze zrozumieniem poprzez np. tworzenie różnych sytuacji dydaktycznych, dalsze rozwijanie umiejętności redagowania różnych form wypowiedzi, wdrażanie do korzystania z literatury popularno – naukowej oraz w miarę możliwości oceniać uczniów za czytanie i zadawać naukę czytania do domu.
10. Doskonalili w miarę możliwości tę umiejętność na wszystkich przedmiotach, w sposób dostosowany do specyfiki przedmiotu oraz uświadamiali uczniom ważność tej umiejętności w różny sposób.