EWALUACJA WEWNĘTRZNA 2019/2020
Podstawą prawną do przeprowadzenia ewaluacji stanowiły:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe.
- Rozporządzenie MEN z Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek. (Dz. U. z 2017 r., poz. 1611 z póź. zm.).
- Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2017 r., poz.1658 z póź. zm.).
W przeprowadzonej ewaluacji zastosowano procedury i narzędzia badawcze opracowane przez zespół ds. ewaluacji. Zespół powołany do przeprowadzenia ewaluacji stanowiły następujące osoby: Aleksandra Szromek, Katarzyna Michniok – Hyła, Dorota Psik.
W trakcie ewaluacji zbierano informacje z wielu źródeł: od nauczycieli, rodziców, uczniów, przy wykorzystaniu różnych metod badawczych – wywiadu, ankiet, analizy dokumentów. Dzięki temu ewaluacja dała wyniki o dużej wiarygodności. Dobór próby badawczej został dokonany w oparciu o założenia zawarte w Planie Ewaluacji Wewnętrznej, który został zatwierdzonym przez Dyrektora szkoły.
Ewaluacja realizowana była od września 2019 r. do czerwca 2020 r.
Przedmiotem ewaluacji w roku szkolnym 2019/2020 było :
WYMAGANIE:
1.Efekty nauczania i uczenia się w zakresie informatyki. Stopień wykorzystania TIK w nauczaniu innych przedmiotów.
Celem ewaluacji wewnętrznej była:
Wnioski końcowe z przeprowadzonej ewaluacji:
Mocne strony:
Słabe strony:
Rekomendacje:
Dodatkowo, w związku ze zdalnym nauczaniem spowodowanym COVID-19 w II półroczu, w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, Dyrektor Szkoły ewaluacji poddał także „Organizację kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość” (przedmiotem badania były stosowane przez nauczycieli sposoby i formy pracy
z dziećmi oraz stosowane narzędzia informatyczne).
Badany obszar – ewaluacja |
Wyniki z ewaluacji |
Wnioski – obszary do rozwoju |
Efekty nauczania i uczenia się w zakresie informatyki. Stopień wykorzystania TIK w nauczaniu innych przedmiotów. |
Z analizy planów pracy nauczycieli oraz zapisów dzienników wynika, że realizowany proces edukacyjny uwzględnia celowe wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnej w realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego. Sytuacja związana z ograniczeniem funkcjonowania szkoły ze względu na panujacą pandemię koronawirusa spowodowała, że w drugim półoczu nauczyciele realizowali proces edukacyjny w sposób zdalny z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej. Nauczyciele uczestniczyli w zorganizowanych przez dyrektora szkoleniach: praca z platformą GSuit, „Kiedy kończy się lekcja…”, a także w licznych indywidualnych szkoleniach zewnętrznych, które umożliwił nabycie niezbędnych kompetencji cyfrowych oraz wiedzę na temat tego, jak poruszać się bezpiecznie i odpowiedzialnie w świecie wirtualnej edukacji oraz jak organizować uczniom zajęcia w trybie zdalnego kształcenia. Prowadzenie zajęć w trybie kształcenia zdalnego wzbogaciło nauczycielskie umiejętności związane z posługiwaniem się technologią informatyczną i komunikacyjną. Nauczyciele wykorzystywali technologię informacyjno-komunikacyjną do realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego. Poszukując rozwiązań skutecznej edukacji, nabyli nowe kompetencje i wykorzystywali je na wszystkich przedmiotach. Do zdalnej realzacji zajęć z uczniami nauczyciele przygotowywali prezentacje multimedialne i wirtulne wycieczki, podkreślając przy tym szczególną rolę i wartość nowych technologii. Nauczyciele używali telefonów, interaktywnych multimediów (dyski CD-ROM i DVD) oraz materiałów publikowanych w sieciach komputerowych zaproponowanych m. in. przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. W procesie przekazywania wiedzy nauczyciele stosowali różne techniki dwustronnej komunikacji oraz kontrolowali proces nauczania i uczenia się. W zbyt małym stopniu nauczyciele dokonywali analizy wyników obserwacji postępów ucznia i formułowali wnioski do indywidualizacji pracy. Realizowany proces edukacji na odległość w drugim półroczu wpłynął na usprawnianie procesów planowania i organizacji nauczania oraz stosowanie efektywnych technik i sposobów nauczania. Rekomendacje: - na zajęciach lekcyjnych musi pojawiać się systematyczne wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnej, - należy systematycznie i systemowo doskonalić kompetencje cyfrowe u nauczycieli różnych przedmiotów. |
We współczesnej rzeczywistości wykorzystywanie technologii to podstawa funkcjonowania szkoły. Na zajęciach lekcyjnych zwłaszcza w drugim półroczu pojawiło się wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnej, co umożliwiło realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego. Należy organizować szkolenia Rady Pedagogicznej doskonalące kompetencje TIK w nauczaniu. |
Organizacja kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (przedmiotem badania były stosowane przez nauczycieli sposoby i formy pracy z dziećmi oraz stosowane narzędzia informatyczne). |
Nauczyciele, zgodnie z ustaloną na czas pandemii organizacją pracy, realizowali zadania dydaktyczno-wychowawcze z uczniami w ujęciu tygodniowym. Plany działań zawierały szczegółowy opis codziennie realizowanych zadań oraz wykorzystywane środki dydaktyczne. Nauczyciele przesyłali tygodniowe plany pracy dyrektorowi na skrzynkę e-mailową raz w tygodniu celem monitorowania realizacji podstawy programowej. W trakcie zdalnego kształcenia nauczyciele realizowali programy edukacyjne przyjęte do realizacji w roku szkolnym 2019/2020. Kontynuowano rozpoczęty proces realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego na poszczególnych etapach kształcenia. Nauczyciele przygotowywali dla uczniów materiał do pracy zdalnej, korzystając z ćwiczeń, kart pracy, płyt oraz materiałów mających formę elektroniczną zawartych w ogólnopolskich programach edukacyjnych. Zakres treści podstawy programowej został rozszerzony o tematykę związaną ze zdrowiem, głównie z zagadnieniem związanym z ochroną zdrowia w związku z pandemią koronawirusa. Uczniowie zapoznali się z tematem roznoszenia zarazków, wdrażani byli do stosowania zasad ochrony zdrowia poprzez np. zakrywanie ust i nosa maseczką, systematyczne mycie rąk oraz dbanie o własne zdrowie. Realizacja zadań z wykorzystaniem ww. środków sprzyjała kształtowaniu kompetencji uczniów, o czym świadczą udokumentowane efekty działań przesłane nauczycielom w formie zdjęć, skanowanych prac i filmików oraz komentarzy. Wiedza i umiejętności uczniów były weryfikowane poprzez gromadzenie dowodów na wykonanie zadanych aktywności, np. odesłanych kart pracy, zdjęć wykonanych zadań, nagranego filmiku z określonej aktywności, skanowanych prac, itp. Uczniowie prezentują takie postawy, jak pilność, jakość prac, zaangażowanie i samodzielność. W czasie zdalnej pracy nauczyciele nawiązali kontakt z wszystkimi uczniem oraz ich rodzicami. Uczniowie oraz ich rodzice byli informowani o osiągnięciach zgodnie z ustalonymi formami współdziałania (dziennik elektroniczny, poczta elektroniczna, Classroom). Rekomendacje: - w okresie ograniczenia funkcjonowania szkoły należy kontynuować działania zdalnego kształcenia związane z kształtowaniem kompetencji uczniów, do chwili gdy czasowe ograniczenie funkcjonowania jednostek systemu oświaty zostanie odwołane przez Ministra Edukacji Narodowej, - należy prowadzić bieżącą dokumentację działań edukacyjnych (zajęć online, prac i aktywności polecanych do realizacji uczniom poprzez rodziców), zgodnie z określoną przez dyrektora organizacją pracy szkoły. |
Proces organizacji kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość pozwala stosować kreatywne środki dydaktyczne oraz kształtować kreatywność nauczycieli i uczniów. Należy monitorować postępy uczniów w zdalnym kształceniu. Mobilizują one uczniów do przekazywania wykonanych prac w postaci zdjęć oraz skanów i na bieżąco wzmacniają do kreatywnego wykonywania zadań. |
Ogólne wnioski wynikające z ewaluacji:
„Organizacja kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość”:
1. Należy przeprowadzić kontrolę i ustalić powody ewentualnego braku kontaktu z uczniami w okresie zdalnego kształcenia. Należy podjąć działania na rzecz zwiększenia udziału rodziców w planowym procesie wychowawczym i formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2. W monitorowaniu należy uwzględnić realizację działań wychowawczych mających na celu mobilizowanie uczniów do realizacji zadań szkolnych oraz zawrzeć je w planach pracy wychowawców klas, w tym działania we współpracy z rodzicami.
3. Postępy uczniów w zdalnym kształceniu należy monitorować. Mobilizują one uczniów do przekazywania wykonanych prac w postaci zdjęć oraz skanów i na bieżąco wzmacniają do kreatywnego wykonywania zadań.
Rekomendacje wynikające z analizy wyników ewaluacji: